handsoutfortanzania.reismee.nl

We zijn weer veilig geland!

Zondagavond om 22:30 was iedereen in de bus klaar voor vertrek.

Onder leiding van onze gastheer en gastvrouw heeft buschauffeur Ali nog eenmaal zijn stuurmanskunst vertoont en ons veilig naar het vliegveld gebracht.

De koffer en paspoort controle mochten wij zonder problemen doorlopen. Na ruim van te voren inchecken en zelfs nog wat snacken bij het lokale restaurant; vlogen we om 3:15 over de miljoenen lampjes van Dar Es Salaam in noordelijke richting Istanboel.

Na een prachtige zonsopgang boven de woestijn te mogen zien verscheen om 8:30 de nijldelta onder ons. Om 10:15 stonden we aan de grond in Turkije, in ieder blij dat het langste deel van onze tocht er nu opzit. We moesten echter nog wel 3,5 uur wachten op de aansluitende vlucht naar Amsterdam. Middels diverse spelletjes, hazenslaapjes en lekker eten bij het lokale snacktentje was de tijd zo verstreken.

Om 14:10 was het dan zover we konden inchecken voor de vlucht richting Amsterdam. Een groter stiller en modern toestel geeft de laatste vlieguurtjes nog wat meer comfort. Na de landing om 17:45 in Amsterdam waren de meeste wel versleten 14,5 uur onderweg met weinig slaap kost veel energie.

In Amsterdam moesten we nog even op de koffers wachten, maar om 18:45 konden we eindelijk naar huis gebracht worden.

Een enthousiaste onmoeting met blije familie, vrienden en kennissen gevolgd werdt gevolgd door gezamelijke afsluiting middels dankgebed op het terrein van Tegelhandel Boer Nieuw-Lekkerland. Zo kwam om 20:00 een einde aan onze voorspoedige reis.

We komen er aan!

Lieve allemaal!

Daar is alweer onze laatste blog vanuit Afrika.
Wie had dat gedacht 1,5 jaar geleden dat we zo n mooie groep bij elkaar zouden krijgen.
En nu hebben we met 16 mensen (jaja zonder bouwervaring) niet 1 maar 2 klaslokalen neergezet!
Wij zijn hartstikke trots op onze groep!

Vandaag zijn weer naar de kerk geweest! Dit keer hadden we iets minder vertalers,dus kregen we er iets minder van mee, maar toch hebben we genoten van deze laatste echte afrikaanse kerkdienst! Zelf hebben we ook nog 2 liedjes ten hore gebracht, zoals voorgaande keren werd dit ook weer erg gewaardeerd!

Na de kerkdienst zijn we met de kinderen uit het weeshuis naar het strand gegaan! Ze gaan alleen naar het strand als er een groep zoals wij is, dus het was groot feest! Zelf hebben we ook genoten van alle blije gezichtjes en zijn we hier en daar wat verbrand... maar dat mag de pret niet drukken! Daarna hebben we met iedereen patat gegeten bij een ‘strandtent’ . Ook daar genoot iedereen weer van!

Vervolgens gingen we terug naar het weeshuis om onze koffers te pakken! Nu zitten we nog even bij het weeshuis te chillen voordat we echt beginnen aan onze terugreis. We hebben een toespraak gehad van Bishop David over hoe dankbaar hij is en hoe trots hij is!
Ook heeft hij onze dominees uitgenodigd om een keer een dienst hier in Dar es Salaam mee te maken, net als al onze andere families en vrienden!

Sommigen zouden het leuk vinden om langer blijven en anderen verlangen weer naar hun eigen bed, maar overal komt een eind aan en is het ook weer tijd om naar huis te gaan!

We hebben een heleboel meegemaakt en gezien en daar zijn we dankbaar voor! We zijn echt apetrots op onze samengestelde groep!!!

We hopen jullie allemaal weer gezond en wel thuis te ontmoeten en dan mogen jullie nog minimaal een paar dagen meegenieten van al onze verhalen!

Dankjulliewel voor het volgen van deze verhalen, wij hebben dat zeer gewaardeerd-
En zoals ze het hier zouden zouden zeggen: God bless you! Hallelujah, Amen!

‘ Niemand keert terug van een lange reis zoals hij vertrokken is’
(Dagspreuk)

Lieve groetjes van ons allemaal!

Deborah en Corrie

Dag 14 Msongola

Lieve mensen!

Jaaa, daar is weer een nieuwe blog!

Vanochtend zijn de echte bikkels onder ons om 7:00 uur richting de bouw vertrokken om het laatste stukje van het lokaal te vullen met zand. Dit ging super snel en om 09:00 uur waren ze alweer terug. Wij zijn trots op al onze harde werkers! We hebben het bouwen nu dus echt afgesloten.

Verder was het vandaag tijd om lekker een dagje om uit te slapen, te relaxen en veel gezelligheid te hebben met elkaar. We hadden dus lekker een dagje voor onszelf. Op zich vonden we ook wel dat we dat verdiend hadden na al ons gezwoeg ;) We hebben deze dag vooral gevuld met spelletjes spelen en af en toe een rondje lopen op het terrein. Daarnaast hebben we heerlijk genoten van een ontbijtje met een gebakken ei en een lunch met geroosterd brood met ui en tomaat.

’s Middags kwam Boaz, een zoon van de bisschop die we al eerder ontmoet hadden. Een aantal onder ons hadden gevraagd of hij hen mee wilde nemen voor een rondje achterop een motor voor een ultieme Afrika-ervaring. Deze motors (boda-boda) zie je overal langs de weg staan en ze worden gebruikt als een soort taxi. Omdat het misschien niet helemaal veilig is om als blanke in je eentje achterop te gaan bij zo’n motor, zijn we nu met onze Tanzaniaanse matties geweest. Hartstikke leuk!

Daarna zijn een aantal onder ons, waaronder verpleegster Liesje, nog een keer naar het bejaardenhuisje geweest. Indrukwekkend om te zien hoe oude mensen hier leven. Zo anders dan in Nederland en wat zijn het stuk voor stuk mooie en blije mensen! We hebben voor hen wat brood gekocht, waar ze erg dankbaar voor waren.

Vanavond om 6 uur moesten de koffers al ingepakt bij de bus zijn, om alvast in te laden voor de Safari. Morgen om 6 uur hopen we samen met een aantal Tanzanianen te vertrekken naar Mikumi National Park om daar hopelijk de BIG FIVE te spotten! Wij hebben er zin in!

We beseffen dat onze reis bijna ten einde is, wat sommigen eigenlijk nog helemaal niet willen (sorry mam) ;P! Vanavond is het voor sommigen nog even chillen, anderen gaan nog naar de gebedsgroep, daarna hopen we nog even ons bed in te duiken om vervolgens morgen te vertrekken richting de Safari!

Tot slot willen we toch nog even zeggen hoe trots wij zijn op onze lieve reisleiders! Samen met onze lieve gastvrouw zorgen zij er mooi voor dat iedere dag weer in goede banen geleid wordt!

Lieve groetjes van ons allemaal!

Annemarie en Corrie.

Dag 13 Msongola

Vandaag de laatste dag op het bouwproject. Om 07:00 zaten we allemaal weer vol met energie aan tafel :p. Om 08:00 naar de bouwplaats om vervolgens weer vrolijk verder te gaan met het scheppen en overgeven van zand! De put die gegraven is door de bouwvakkers is nu meer dan 4 meter! Ook zijn er nieuwe bouwmaterialen besteld, hiermee gaan de werknemers de komende dagen volop aan de slag! Rond een uur of 3 hebben we de laatste emmer over de muur getild. Wat een vreugde was dat! haha.

Ook hebben we de vlag van onze stichting opgehangen aan het schoolgebouw en hebben we een partijtje t-shirts uitgedeeld aan de bouwlieden. Op de achterkant van de shirts staat ons logo en de naam van ons project.

Vanavond na het heerlijk klaargemaakte Hollandse eten hebben we bijbelstudie gedaan. Hierna nog een aantal zeer luidruchtige potjes weerwolven gespeeld, een paar die een rondje gelopen hebben en de anderen die hun bed opzoeken of nog gezellig op de bank zitten/hangen.

Morgen hoopt een gedeelte van onze groep de veranda voor het schoolgebouw nog te vullen met zand, hier is maar een kleine groep voor nodig. De rest van de groep pakken de koffers in voor de reis naar National Park Mikumi, draaien de wasjes en bereiden de middaglunch voor!

Een vriendelijk groet aan iedereen thuis!

Gerard

Dag 12 Msongola/Dar Es Salaam

Hallo belangstellenden in Nederland,

Vandaag weer vroeg aan de arbeid! We waren om 7:00 aan het ontbijt. Hierna met de bus naar de bouwplaats gereden en kregen we te horen dat we vandaag een kort dagje gaan maken want we moesten om 11:00 weer in de bus zitten naar Dar Es Salaam om naar het geldwissel kantoor te gaan. Ondertussen op de bouwplaats aangekomen en weer gauw aan de slag gegaan om het klas lokaal vol te krijgen met zand. De stenen die we afgelopen dagen hebben gesjouwd zijn ong. 25 kilo stuk, dit heeft Michael vandaag gewogen! De emmers die wij hebben gesjouwd waren tussen de 6 kg en 14 kg. De ene schepper schept de emmer voller dan de andere schepper (en dan is het ; ‘wat ben jij een opschepper zeg!‘) Dus hebben jullie een beetje een schatting van wat wij afsjouwen hier.

Onderweg naar Dar Es Salaam kreeg iemand hoge nood te krijgen en zei het echt niet meer te houden! Maar ja; zoek daar maar eens een wc onderweg! Toen hij aangaf dat zijn blaas bijna ontplofte heeft hij het uiteindelijk in een lege water fles gedaan. En zo heeft iedereen in de bus de lachspieren weer getraind!

Na twee uur rijden kwamen we aan bij het wisselkantoor, hierna hebben we weer een leuke souvenirtjesmarkt opgezocht en hebben flink wat souvenirtjes gekocht. De een iets meer voor zichzelf en de andere voor de familie. We hebben allemaal ons best gedaan om te onderhandelen en dat is aardig gelukt kunnen wij wel zeggen! Zo kocht bijv. Liesje een mooie pop voor haar nichtje en daar vroegen ze 64.000 tanzaniaanse schilling voor maar liet het daar natuurlijk niet bij zitten! Ze bleef onderhandelen en kwam uiteindelijk uit op 15.000 shillings uit en zo deed iedereen dat! Weer terug gekome in Msongola gaat onze gastvrouw voor ons koken. Onder anderen rijst en kip, puur genieten!

Dagspreuk: 1 korinthe 13:3- en al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets. Deze dagspreuk sloot erg mooi aan bij het bezoek aan de arme families gisteren.

Het allerbeste in Nederland! Er word aan jullie gedacht.

Liefs Liesje & Arina.

Dag 11 Msongola

Hoi iedereen daar in Nederland,

Vandaag weer een mooie en een indrukwekkende dag gehad.

Vanochtend werden we met een beetje regen wakker maar na 5 minuten was het alweer droog. Na een echt Afrikaanse start van de dag stonden we een uur later op de bouwplaats dan we hoopte, rond half 10.

We hebben een kort bezoek aan de bouwplaats gebracht. Hier zijn we tot een uur of 12 gebleven. Afgezien van de punten is het metselen van het tweede klaslokaal klaar. Ze zijn vandaag begonnen met de constructie voor het dak. Het was erg warm om vandaag iets te doen qua bouwen, daarom ook extra respect voor de Afrikaanse werkmannen die 7 dagen in de week doorbouwen. We hebben zelf als groep weer de vernieuwende taak van zand scheppen als fundering op ons genomen.

Na het eten van een heerlijke boterham met suiker gaan we om 12.15 naar de gezinnen toe die we deze middag gaan bezoeken.

Voor elk gezin hadden we 5 kilo rijst gekocht en 3 kilo bonen. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven en dan bedenk je ook wel weer extra hoe goed wij het in Holland hebben. Veel van deze gezinnen hebben per dag maar 1 maaltijd of soms helemaal niet. De huizen waar we naar binnen mochten waren erg krap en veel van de mensen slapen niet eens op een normaal matras, maar op een rieten bed met een plastic zak erover heen.

De kinderen hier zijn het absoluut niet gewend om op de foto te gaan (waardoor ze dan gaan huilen) in tegenstelling tot de kids in Dar Es Salaam.

Veel indrukken opgedaan... Vandaag hebben we toch wel het stukje Afrika gezien waarover verteld wordt in het nieuws.

Nadat we bij 9 gezinnen en een weeshuis zijn geweest, gaan we naar de markt. Om 4 uur begint de kookploeg met het koken van macaroni, erg lekker!

Vanavond om 21.30 zitten er een paar mensen buiten te kletsen onder de sterrenhemel en binnen een spelletje te spelen in het donker want de stroom is er voor de 4e keer af vandaag wat wel echt het record is.

Morgen gaan we vol energie verder met de bouw! We hopen op een goed verloop voor de rest van de werkweek!

Heel veel kusjes en knuffels aan iedereen in Holland,

Namens de hele groep,

Jacqueline en Ingrid

Dag 10 Msongola

Beste lezers,

Vanmorgen al om 5:00 opgestaan om naar Dar es Salaam te gaan.

Na douchen met een zaklamp omdat bij de jongens de stroom het had begeven snel verder met het ochtendleven.

Allemaal nog een klein beetje moe waren we wel aan een witte boterham met suiker toe.

Om 6:25 allen klaar voor de kerk alleen is onze chauffeur nog niet op zijn werk.

Om 6:40 vertrokken, onderweg de oefening van twee liederen voor de kerk een hele beproeving en een hoop a capella werk.

8:15 in de kerk samen handen klappen, veel volume en swingen maakt de band met Afrika sterk.

11:30 Geld gewisseld voor de safari, ijs gekocht en aansluitend de souveniersmarkt bezocht.

13:45 terug bij de kerk voor een trouwerij het bruidspaar was met onze aanwezigheid zeer blij.

16:30 wachtend op de bus met Afrikaanse aardappels in bladerdeeg zorgt dat ieder met een lege maag zweeg.

17:30 een hele rustige terugreis want iedereen was op en 19:15 in het resort voor de laatste busstop.

20:00 Een kookploeg zorgt voor een pan groentensoep. Gevolg voor de groep een heel gesnoep gevolgd en een boel troep.

21:00 Op dit moment draaft een afwasteam heen en weer. Gaat bij iedereen het licht uit en doen de voeten zeer.

Vanavond telegramstijl in combinatie met dichten werkt ook wel. Bedankt voor het lezen en tot snel.

Michael

Dag 9 Msongola

Hallo lieve mensen in Nederland,

Vandaag hebben we onze welverdiende Sabbatdag gehad hier in Tanzania. We zouden namelijk vandaag een echte rustdag houden.

Vanmorgen om 5:00uur zijn er een aantal van ons weer naar de Bijbelschool Workship geweest. Daar hebben ze een lied gezongen begeleid door Corrie met haar dwarsfluit. Om 9:00 uur hebben we met elkaar gegeten, en daarna is er nog door diverse mensen een handwasje gedaan. Andere deden gezellig een spelletje of lagen op jawel de bank in ons huisje muziek te luisteren.

Daarna hebben Gerard, Corrie, Maria en Timo voor ons heeeeeerlijke pannenkoeken gebakken. Sommige waren gevuld met banaan, Timo maakte er eigenlijk meer oliebollenbananenpannenkoeken van. Dit kwam eigenlijk doordat het beslag ietwat geruÏneerd was door de bananen. ;-) Ze waren overigens heerlijk te eten.

Ook hebben we vanmorgen onze echte eerste officiële regenbui gehad, heerlijk maar daarna werd het weer extra warm. Om 14:00 zijn we de bus weer ingestapt, en zijn we nog even langs de bouwplaats gereden om vervolgens aan een hele sportieve voetbalwedstrijd te beginnen, tegen FC Tanzania...

Met totaal geen voetballers in deze groep kwamen we al snel 1-1 te staan, helaas maakte we toen een eigen doelpunt. Ze zagen wel aan ons dat we geen profs waren, dus kregen we al snel versterking van een aantal Tanzanianen. UIteindelijk kwam Jelmer Martha vervangen bij de verdediging, en toen stopte het spel omdat de bal kapot was gegaan... wij blij want in de zon voetballen met een veld  te grootte van een echt voetbalveld en hoog gras gemengt met veel zand en putten is het voor ons als Nederlanders al gauw een pittige uitdaging. We eindigden met een verlies van 4-1 :-(

Via de markt zijn we weer naar ons hostel gereden en hebben we heerlijk een cup a soup gegeten met een overheerlijke boterham met suiker... ( dit is het enige broodbeleg nog wat we hebben ;-))

Lieve allemaal het gaat hier fantastisch goed, en het is bere gezellig... het gaat jullie goed en we wensen jullie allemaal een hele goede zondag toe.